Σάββατο 25 Μαΐου 2013

Jet - Are You Gonna Be My Girl


Οι  Jet μπήκαν στην μουσική σκηνή με θόρυβο. Το ντεμπούτο τους άλμπουμ Get Born, του 2003, που έβγαλε πρώτο σινγκλ το "Are You Gonna Be My Girl", ακούστηκε πολύ γρήγορα ανά την υφήλιο και γρήγορα έφερε τους Αυστραλούς Jet σε κάθε rock'n'roll... αυτί. Αν και το τραγούδι στερείται κάθε πρωτοτυπίας και σίγουρα κάτι θυμίζει.... κάτι θυμίζει, δεν φαίνεται να ενόχλησε και πολλούς. 
Η δημιουργία του τραγουδιού χρεώνεται στους  Nic Cester και Cameron Muncey, δημιουργία που λέει ο λόγος. Η ομοιότητες; του με το τραγούδι του Iggy Pop, το "Lust for Life" ξεπερνάνε την έννοια του οφθαλμοφανούς. Γι αυτούς που έχουν γνώση των πιο βαθιών μουσικών ριζών, θυμίζει κάποια πιο παλιά τραγούδια της Motown, από την δεκαετία του '60.  Συγκεκριμένα τα "I'm Ready For Love" των Martha And The Vandellas και "You Can't Hurry Love" των  The Supremes. Όπως και να έχει, κάτι θυμίζει.....
Ο Chris Cester, παραδέχτηκε ότι είναι "δανεισμένο" από το "Lust for Life" . Αλλά σε μια συνάντηση με τον  Iggy Pop, του είπε ότι είναι πιο κοντά στο You Can't Hurry Love, απ' όσο το τραγούδι που "δανείστηκε" μαζί με τον David Bowie . Ουσιαστικά οι Jet αντέγραψαν ένα τραγούδι, από τους Bowie/Pop, που το είχαν αντιγράψει επίσης, γιατί απλά βαριόταν να γράψουν κάτι καινούργιο. Αλλά το αποτέλεσμα είναι, εκτός από μεγάλο μπέρδεμα, ότι οι Αυστραλοί είναι πολύ πιο κοντά στο αυθεντικό, από ότι προηγούμενη μουσικοκάπηλοι. 
Το λυρικό μέρος είναι απλά ανάξιο αναφοράς. Το βιντεοκλίπ είναι ασπρόμαυρο και εύκολα μπορεί να παρατηρήσει κανείς ότι ο Cameron Muncey φοράει μια μπλούζα AC/DC. 

Jacek Maniakowski

Audioslave - Like a Stone


Οι Audioslave, δεν ήταν απλά άλλο ένα σούπερ γκρουπ, αλλά και το ταλέντο τους συνδυάστηκε άψογα και μέσα από τις συνθέσεις τους. Το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ τους, του 2002, έβγαλε αρκετά διαμάντια, μεταξύ αυτών ήταν και το "Like a Stone". Το δεύτερο σινγκλ από αυτό είναι μια σύνθεση όλης της μπάντας, με τον  Chris Cornell να αναλαμβάνει το λυρικό μέρος. 
Μουσικά το κομμάτι εναλλάσσει δυνατές κιθάρες με μελωδία και με την φωνή του Chris Cornell, να είναι συνδετικός κρίκος αυτών. Το λυρικό μέρος, σύμφωνα με τον μπασίστα  Tim Commerford, αναφέρεται σε έναν γέρο άνθρωπο που τον έχει χάσει την οικογένειά του και τους φίλους του. Ο ίδιος περιμένει απλά τον θάνατο και να τους δει μονοιασμένους όλους μαζί, πριν πεθάνει. Αν και οι στίχοι αφήνουν, μια αίσθηση ρομαντικής νοσταλγίας, πάντα κατά τον Commerford, ο δημιουργός τους έχει μια διαφορετική προσέγγιση. Ο ίδιος λέει, ότι αναφέρεται στην μετά θάνατο ζωή. Η ελπίδα που δίνουν οι μονοθεϊστικές θρησκείες, ότι θα βρούμε μια καλή θέση μετά θάνατον. Κι αυτό με μια ηθική ζωή και σκληρή δουλειά.
Η μελαγχολική χροιά ορισμένων στίχων, κατά πολλούς, δίνει την εντύπωση ότι το τραγούδι μιλάει για τον τραγουδιστή των Alice in Chains , Layne Staley, οποίος άφησε την τελευταία του πνοή, λίγο πριν την δημιουργία των στίχων. Ο ίδιος το αρνείται, λέγοντας πως δεν είναι το είδος του δημιουργού, που μόλις κάποιος πεθάνεις θα αρχίσει να γράφει γι αυτόν. 
Το βιντεοκλίπ γύρισε ο πολυβραβευμένος Meiert Avis και γυρίστηκε σε μια παλιά ισπανική έπαυλη στο  Los Angeles. Το ιδιαίτερο της είναι,  ότι εκεί έγραφε τα τραγούδια του και ο  Jimi Hendrix, όταν ζούσε εκεί. Ο πιτσιρίκος που εμφανίζεται σε αυτό είναι ο, τότε ενός έτους, γιος του Tim Commerford. 
Jacek Maniakowski

Dead Kennedys - Holiday in Cambodia


Οι  Dead Kennedys δεν ανέστησαν μόνο την punk και της έδωσαν περισσότερο γκάζι, αλλά μέσα στους καυστικούς τους στίχους κάνουν και μαθήματα ιστορίας. Το δεύτερο τους σινγκλ από το ντεμπούτο τους άλμπουμ δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από αυτόν τον κανόνα. Το "Holiday in Cambodia"  είναι δημιουργία των Jello Biafra και John Greenway και βρίσκεται στο Fresh Fruit for Rotting Vegetables (1980). 
Το λυρικό μέρος αναφέρεται στην  6 October 1976 Massacre, που έλαβε μέρος στην πρωτεύουσα της Ταϊλάνδης την  Bangkok. Ήταν μια πολυήμερη διαμαρτυρία, κυρίως φοιτητών, από πολλά πανεπιστήμια, έξω από το  Thammasat University της πρωτεύουσας. Η διαμαρτυρία αφορούσε την, από Αμερικανούς υποκινούμενη, επιστροφή του δικτάτορα  Thanom Kittikachorn. Η κατάληξη ήταν 46, νεκροί από πυροβολισμού και ξυλοδαρμούς. Αλλά κάποιες φιλανθρωπικές οργανώσεις κάνουν αναφορά για πάνω από εκατό νεκρούς. 
Το τραγούδι επικρίθηκε και από τις δύο πλευρές, ολοκληρωτικά καθεστώτα της Ανατολής και από τον αμερικάνικο εφησυχασμό. Στους στίχους τους, σατυρικά αντιπαραθέτουν των Φαρισαϊσμό των Αμερικάνων και την βία του καθεστώτος του  Pol Pot. Τον Οκτώβριο του 1998,ο Jello Biafra μηνύθηκε από πρώην μέλη των Dead Kennedys, επειδή δεν επέτρεψε το τραγούδι να χρησιμοποιηθεί σε μια διαφήμιση της  Levi's. Τα υπόλοιπα μέλη έχουν κάπως διαφορετική άποψη, ότι ο δημιουργός τους εξαπάτησε σχετικά με τα δικαιώματα του τραγουδιού. 
Το τραγούδι έχει διασκευαστεί αρκετές φορές και δεν έλειψαν οι νότες του από πολλές τηλεοπτικές σειρές. 

Jacek Maniakowski


Αντώνης Μιτζέλος


Γεννήθηκε στον Πειραιά. Συνθέτης - Κιθαρίστας - Ενορχηστρωτής - Τραγουδιστής. Ξεκίνησε να παίζει μουσική επαγγελματικά το 1977 με μικρές μπάντες. Το 1979 μαζί με τον Λ. Μαχαιρίτσα δημιουργούν τους P.L.G. band, που αργότερα μετονομάζονται σε ΤΕΡΜΙΤΕΣ. Κυκλοφορούν συνολικά 12 άλμπουμ σε διάστημα 10 χρόνων, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό μουσικό ιδίωμα στον χώρο του Ελληνικού τραγουδιού. Έχει συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους Έλληνες καλλιτέχνες, που έχουν στοιχεία ποιότητας. Από το 1991 συνεργάζεται με την Ε. Αρβανιτάκη και μέσα σε μια 8-ετία κάνουν πάνω από 1000 συναυλίες. Παραγωγικότατος, αυτός ο μουσικοσυνθέτης έχει ένα πλήθος δισκογραφικών δουλειών, οι οποίες αναδεικνύουν και τις μουσικές του γνώσεις, αλλά και το αστείρευτο ταλέντο του. Αυτόν τον καιρό έχει ένα δικό του πρότζεκτ, την «Κιθαρωδία» και όπως λέει και η ετυμολογία, αποτελείται από κιθάρες και φωνητικά.
Αλλά ο Αντώνης Μιτζέλος, περί αυτού πρόκειται, είναι κάτι παραπάνω από τα μουσικά του κατορθώματα. Είναι ένας σύγχρονος βάρδος, που δεν χρησιμοποιεί την μουσική για προσωπική προβολή, αλλά σαν μέσον εξύψωσης του ανθρώπου. Πραγματικά ένας αντιπρόσωπος της Μούσας, ένας πιστός υπηρέτης(αρχ. σήμαινε κωπηλάτης) στο πλοίο της Τέχνης. Ονειροπολεί μέσα από της νότες και αφηγείται ιστορίες με αυτές και μόνο. Η μοναδικότητα της προσωπικότητας του δεν περιορίζεται μόνο στα μουσικά του δρώμενα, αλλά και σαν άνθρωπος θεωρείται ξεχωριστός από τους συνεργάτες. Δεν έχει αφήσει τον εαυτό το να αποξενωθεί από νέους μεγαλώνοντας, όχι μόνο μουσικά, όπως μας λέει χαρακτηριστικά κάποιος που έχει συνεργαστεί μαζί του στην σκηνή.

Μουσικά είναι υπερασπιστής της πραγματικής ελληνικής μουσικής παράδοσης, αλλά και αγγελιοφόρος της. Και αυτός είναι ο δρόμος προς μια παγκόσμια μουσική, να κρατάει ζωντανή την μουσική παράδοση της χώρας του. Οι μουσικές του γνώσεις του επιτρέπουν να μην γνωρίζει και μουσικά σύνορα και να περνάει από είδος σε είδος με μεγάλη ευκολία. Σίγουρα, δε φτάνει ένα άρθρο να αποκαλύψει, έστω στο ελάχιστο, το μεγαλείο αυτού του καλλιτέχνη, που μόνο μπορεί να δώσει μια ώθηση να τον αποκαλύψει ο καθένας μόνος του. Και αυτό είναι και ο σκοπός του, απλά να δώσει μια πρόταση προς περαιτέρω εξερεύνηση. Με το τωρινό του σχήμα κινείται ανάμεσα σε ακουστικό ροκ και τζαζ, αλλά ο χαρακτηρισμός είναι μάλλον ελλειπή, μιας που ο αυτοσχεδιασμός είναι βασικό στοιχείο των εμφανίσεων του. 
Jacek Maniakowski

Deceptor


Οι Deceptor είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση για την ελληνικά metal σκηνή. Δεν έχουν κάποια δισκογραφική δουλειά, αν και κυκλοφορεί ένα CD, το The Legend, με δικό τους υλικό, αλλά πιθανός οχι με την δική τους άδεια. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Η δεκαετία του '80 τελειώνει για την ελληνική hard rock-heavy metal σκηνή όπως και άρχισε, ηρωικά. Κάτι σαν την μάχη των Θερμοπυλών. Αν και οι συναυλίες γίνονται πιο τακτικά και τα δισκάδικα, έχουν μυριστεί ζεστό χρήμα από τους φαν του είδους και κάνουν πιο τακτικά εισαγωγές. Ελάχιστες είναι κυκλοφορίες από ελληνικές δισκογραφικές και αυτές, για κάποιο διάστημα, μόνο με ελληνικούς χαρακτήρες (άϊρον μείντεν- ποουερ σλεΪβ, μανοουαρ- φαϊτινγκ δε ουόρλντ, αυτό το έχω ακόμα σε κασέτα). Κάτι που φάνταζε περισσότερο με κάποιο σύντομο ανέκδοτο, παρά με συγκρότημα και τίτλο δίσκου. Ο νόμος αυτός, να χρησιμοποιούνται μόνο ελληνικοί χαρακτήρες,μετά από κάποιο διάστημα αποσύρθηκε. Πέρα, όμως από αυτά, ανθεί η αγορά των ντέμο, σε κασέτα πάντα. Φυσικά σε κάποια παρέα, ένας αγόραζε και οι υπόλοιποι αντιγράφαν από αυτόν. Η αγορά του, αν και σχετικά πιο φθηνό από ένα βινύλιο, ήταν πάντα λαχείο και συνήθως χαμένο λαχείο. Κακός ήχος ήταν το λιγότερο κακό σε αυτές τις κασέτες. Αλλά υπήρχε κάποιο διαμάντι σε αυτά.... το ντέμο των Deceptor.
Οι Deceptor εμφανίστηκαν από το πουθενά, το ντέμο τους επαγγελματικό, με καλό ήχο και συνθέσεις που παρέπεμπαν σε μεγάλο γκρουπ, έγινε γρήγορα περιζήτητο. Το ξεκίνημα τους είναι ένα μυστήριο. Άρχισαν να παίζουν σε σκηνές της Θεσσαλονίκης, που ήταν και γενέτειρα τους, με επαγγελματισμό μιας μπάντας με πολύχρονη πείρα. Οι μουσικοί του σχήματος, Θάνος Σερκεζης στα ντραμς, Κώστας Ραγγαζάς στο μπάσο, Δημήτρης Αστεριάδης κιθάρα και ο Γιάννης Καλαμποκίδης, πέρα από το ταλέντο τους έδειχναν και περίσσια μουσική παιδεία. Αλλά αυτό που έστελνε το κάτω σαγόνι σου ακόμα και πιο κάτω από την "τρύπα του Κούβελα" ήταν τα φωνητικά του Γιάννη Κουτσελίνη. Για πολλούς η καλύτερα φωνή που γέννησε αυτή η χώρα και όχι μόνο στον χώρο του metal. Οι συνθέσεις τους παραμένουν ακόμα φρέσκες και κλασικές.

Το περίφημο ντέμο τους κυκλοφόρησε το 1989. Το 1990 κυκλοφόρησε ένα promo tape με την ελπίδα ότι θα εξασφάλιζε κάποιο συμβόλαιο. Τζίφος. Το 1991 ακολούθησε και δεύτερο promo, αλλά και πάλι αποτέλεσμα δεν ήρθε ποτέ: τα πράγματα είχαν αρχίσει να αγριεύουν για τα ελληνικά συγκροτήματα. Μοιραία λοιπόν, κάπου στο 1992 οι Deceptor διαλύθηκαν άδοξα. Ο Γιάννης Κουτσελίνης αρκετό καιρό μετά τη διάλυση των Deceptor πέρασε από τους Βρετανούς Ballance of Power, ενώ εδώ και χρόνια είναι τραγουδιστής των ομοεθνών τους Biomechanical. Jacek Maniakowski

Black Sabbath - The Wizard


Το "The Wizard" είναι το δεύτερο κομμάτι του παρθενικού άλμπουμ των Black Sabbath, αλλά επίσης και στην Β πλευρά του σινγκλ του Paranoid. Το κομμάτι γράφτηκε από όλα τα μέλη του συγκροτήματος, τους Ozzy Osbourne, Tony Iommi, Geezer Butler, Bill Ward. Το τραγούδι μιλάει για έναν Μάγο, όπως λέει και ο τίτλος του, οποίος με την μαγεία του ενθαρρύνει ανθρώπους που συναντά. Ο χαρακτήρας του τραγουδιού είναι εμπνευσμένος τον Gandalf του The Lord of the Rings. Αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για τον Ντήλερ τους, που τους προμήθευε τα ναρκωτικά, τα οποία ήταν και τα μαγικά του. Το κομμάτι δεν ξεφεύγει από την εμμονή τους με την μαύρη μαγεία, από την οποία θα αργήσεις να απαλλαγεί ακόμα και στην σόλο του καριέρα ο Ozzy.  

Dead Man's Bones


Παραδείγματα ηθοποιών που ασχολήθηκαν με μουσική δεν είναι λίγα. Λίγα όμως τα παραδείγματα αυτών που δημιούργησαν έναν ιδιαίτερο ήχο. Μπορεί όταν συναντιούνται χημικά στοιχεία να δημιουργείται έκρηξη, αλλά όταν συναντιούνται "εκρηκτικοί" άνθρωποι με κοινή τους αγάπη την μουσική, η χημεία είναι αναπόφευκτη.
Ο λόγος για τους Dead Man's Bones, ένα ντουέτο που αποτελείται από έναν ηθοποιό, τον  Ryan Gosling και έναν πολύ-οργανίστα, τον Zach Shields. Αυτό όμως που του ένωσε είναι ιστορίες για φαντάσματα. Και οι δύο είχαν εμμονή με ιστορίες μυστηρίου. Αυτήν την εμμονή ήθελαν να μετατρέψουν σε μουσική, αγγίζοντας νέες μουσικές γαίες. Και τα κατάφεραν.
Αν και ένα άλμπουμ έχουν κυκλοφορήσει μόνο, κατάφεραν να αφήσουν το δικό τους στίγμα στην μουσική, με τον ιδιαίτερο ήχο τους. Στο πρώτο τους άλμπουμ το Dead Man's Bones, ομώνυμο τους έχουν χρησιμοποιήσει την χορωδία του Silverlake Conservatory of Music. Είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει ιδρυθεί από τον μπασίστα των Red Hot Chili Peppers, τον  Michael "Flea" Balzary και τον Keith "Tree" Barry. Ο σκοπός του είναι μουσική εκπαίδευση των νέων. Αυτή η παιδική χορωδία, έδωσε την πινελιά της διαφορετικότητας στο ντουέτο. 
Έτσι, το ντουέτο έδωσε σε ελεύθερη κυκλοφορία το πρώτο τους βίντεο, το "In The Room Where You Sleep" τα Χριστούγεννα του 2008. Σιγά σιγά άρχισαν να κυκλοφορούν, μαζί με το άλμπουμ και η αναγνώριση δεν άργησε να έρθει. Η μουσική τους δύσκολα μπορεί κανείς να της δώσει κάποιον ορισμό. Ίσως οι ορισμοί Indie rock και folk rock να είναι πιο κοντινοί. 
 Jacek Maniakowski