«Τα πάντα είναι μαθηματικά», είναι
μια φράση που μπορεί να ακούγεται δογματικά απόλυτη, αλλά πάντα επιβεβαιώνεται
σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης δημιουργίας, καθώς και σε απλά καθημερινά
πράγματα. Ξεκινώντας από την αρχιτεκτονική των αρχαίων ναών μέχρι τη δομή μιας
συμφωνίας της κλασικής μουσικής, από την κίνηση των πλανητών μέχρι τον ρυθμό
ενός ποιήματος, οι αριθμοί με όποιον τρόπο και να γράφονται, δεν αποτελούν απλά
εργαλεία για τη μέτρηση, αλλά δημιουργούν νοήματα, ιδέες, ρυθμούς και ακόμα την
ίδια την αισθητική. Με λίγα λόγια, καθετί που δημιουργεί την αρμονία απέναντι
στις αισθήσεις μας εμπεριέχει και μαθηματικές πράξεις.
Και φυσικά μπορούμε να πούμε πώς η
τέχνη δεν αποτελεί εξαίρεση αυτόν τον κανόνα και κυρίως η μουσική. Είναι το
πεδίο στο οποίο τα μαθηματικά καταφέρνουν να μεταμορφωθούν σαν συναίσθημα.
Πρώτος ο Πυθαγόρας κατάφερε να συνδέσει τη μουσική με τα μαθηματικά, δηλώνοντας
πως η μαθηματικά Είναι η γλώσσα των θεών. Και μάλλον δεν έχει καθόλου άδικο.
Άλλωστε, αυτοί που βρίσκονται πάντα πιο κοντά στους θεούς είναι οι καλλιτέχνες
και οι τρελοί, όπως αναφέρεται συχνά στη λαϊκή θυμοσοφία. Οι δυο αυτές
ιδιότητες, του τρελού με την έννοια της θείας τρέλας και του μουσικού συχνά
συνυπάρχουν και δημιουργούν ή αλλιώς γεννούν έργα τα οποία ξεπερνάνε τη λογική,
αλλά ποτέ την μαθηματική τους δομή τελεία
Και μέσα σε όλο αυτό το σύμπαν των
αριθμών, υπάρχουν και κάποιοι αριθμοί που είναι λίγο πιο «συμπαθητικοί» και
ξεχωρίζουν. Μεταξύ αυτών είναι ο αριθμός Φ (1,618…), ή αλλιώς η χρυσή τομή, που
δεν είναι μια απλή αναλογία, αλλά ένα μοτίβο ισορροπίας και αρμονίας το οποίο
εμφανίζεται στη φύση, εφαρμόζονται στην τέχνη καθώς και στην αρχιτεκτονική. Και
φυσικά τα πάντα μπορούν να ενταχθούν στη metal μουσική, γεγονός που ισχύει και
για τον αριθμό Φ. Κάτι τέτοιο φανερώνεται όταν ένα riff σπάει τη δομή ακριβώς σε ένα
σημείο που «πρέπει», όταν ένα σόλο δημιουργεί μια αναπόφευκτη κορύφωση, δεν
είναι αποτελέσματα κάποιας τυχαιότητας. Είναι τα μαθηματικά του συναισθήματος
και η γεωμετρία του πάθους.
Μέσα σε αυτό το άρθρο θα
προσπαθήσουμε να ξύσουμε λίγο την επιφάνεια, καθώς μόνο η αναφορά στον αριθμό Φ
χρήζει τόμους βιβλίων, καθώς και πώς εμφανίζεται μέσα σε ένα είδος μουσικής,
που από την πλειοψηφία του κόσμου θεωρείται χαώδες ως και ακραίο, όπως είναι η
metal μουσική. Όσοι είναι φίλοι των διαφορών παρακλάδια του είδους αυτού,
γνωρίζουν πολύ καλά πως χρειάζεται ικανότητα και ακρίβεια και όπου εμφανίζεται
η λέξη ακρίβεια πάντα υπάρχει μια μαθηματική σχέση. Πολλές φορές ο αριθμός Φ
λειτουργεί σαν ένας αόρατος οδηγός μέσα στην σύνθεση, την παραγωγή καθώς και
την ψυχο-ακουστική εμπειρία που δημιουργεί ο συγκεκριμένος ήχος. Ουσιαστικά
λυρικά μιλώντας, μπορούμε να πούμε πως πίσω από κάθε κραυγή, δάκρυ και πάθος
υπάρχει και μια εξίσωση. Καθώς και πίσω από κάθε έκρηξη υπάρχει και ένας
αριθμός ο οποίος τη γνώριζε πριν.
Φ στη μουσική- Θεωρητική βάση
Ο αριθμός Φ, γνωστός ως χρυσή τομή
ή χρυσός λόγος, δεν αποτελεί απλώς μια μαθηματική σταθερά, καθώς είναι μια
αισθητική αρχή η οποία διαπερνά την φύση, την τέχνη, τη μουσική καθώς και κάθε
έκφραση ομορφιάς και αρμονίας. Με τιμή περίπου 1,618, ο Φ εκφράζει μια αναλογία
που θεωρείται ιδανικά ισορροπημένη. Στη μουσική, αυτή η αναλογία δεν είναι μόνο
θεωρητική, αλλά είναι το ίδιο το βίωμα και η αντίληψή του. Ο ακροατής, σχεδόν
συντριπτικά ασυνείδητα, μπορεί να αισθανθεί ότι κάτι «του κάθεται σωστά», όταν
η δομή ενός μουσικού κομματιού ακόλουθοι τον αριθμό Φ.
Η δομή των συνθέσεων
Η πιο άμεση εφαρμογή του Φ στη
μουσική είναι η τοποθέτηση του αποκορύφωσης ενός μουσικού κομματιού σε ένα
σημείο το οποίο αντιστοιχεί στο 61,8% της διάρκειάς του. Το σημείο αυτό
ονομάζεται «golden climax», καθώς καταφέρνει να δημιουργήσει μια αίσθηση της
φυσικής εξέλιξης και μια συναισθηματική κορύφωση. Πολλοί είναι οι συνθέτες, από
τον μπαρόκ Μπαχ ως τους σημερινούς παραγωγούς, οι οποίοι τοποθετούν σκόπιμα τις
αλλαγές του ρυθμού, της δυναμικής ενός μουσικού κομματιού ή ακόμα και της
θεματικής του στο σημείο αυτό.
Στη metal μουσική, όπου η ένταση
και η δραματικότητα είναι τα βασικά στοιχεία όποιος συνθέτουν ένα τραγούδι, η
σωστή χρήση του αριθμού Φ μπορεί να ενισχύσει την αφηγηματική δύναμη αυτού.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τραγούδι «Master of Puppets» των
Metallica το οποίο παρουσιάζει το χαρακτηριστικό breakdown περίπου στο 62% της
διάρκειας, μια ασυνείδητη ίσως, αλλά εντυπωσιακά «σωστή» επιλογή.
Οι αναλογίες τον νοτών
Η μουσική βασίζεται σε σχέσεις
μεταξύ συχνοτήτων, και αυτές οι σχέσεις συχνά ακολουθούν Fibonacci αριθμούς: 1,
2, 3, 5, 8, 13… Οι αριθμοί αυτοί προσεγγίζουν τον Φ όσο αυξάνονται, και οι
αντίστοιχες αναλογίες μεταξύ νοτών (π.χ. 3η, 5η, 8η) δημιουργούν αρμονικές
δομές, οι οποίες ακούγονται ευχάριστος στο αυτί. Η χρήση τέτοιων αναλογιών δεν
είναι καθόλου τυχαία. Η μουσική οι ίδιοι είτε της κλασσικής μουσικής είτε της metal στηρίζονται σε αυτές για να
δημιουργούν τις σωστές συμφωνίες και την κατάλληλη ένταση. Ίσως το πιο
χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι math rock Tool, οποίοι είναι πρωτεργάτες και το
πιο γνωστό όνομα στο συγκεκριμένο είδος και είναι γνωστή για την μαθηματική
τους προσέγγιση, ενσωματώνοντας ακόμα την ακολουθία Fibonacci στους στίχους και τη δομή
του «Lateralus», παράλληλα δημιουργώντας ένα από τα πιο γνωστά math rock Κόμματά τους, το οποίο
και παρουσιάζει μια συναισθηματική και αριθμητική ισορροπία. (ΕΔΩ)
Κατασκευή οργάνων
Η χρήση του αριθμού Φ δεν
περιορίζεται μόνο στη σύνθεση, καθώς επεκτείνεται και στην κατασκευή των
μουσικών οργάνων. Τα έγχορδα όπως τα λαούτα, τα βιολιά, τα τσέλα και οι κιθάρες
περισσότερες φορές σχεδιάζονται με βάση την χρυσή τομή έτσι ώστε να μπορεί να
επιτευχθεί μια αισθητική συμμετρία ο οποίος συνοδεύεται από την ακουστική
ισορροπία. Η θέση του καβαλάρη, η καμπύλη του σώματος, καθώς και η τοποθέτηση
των καπακιών ακολουθούν τέτοιες αναλογίες οι οποίες έχουν άμεση σχέση με τον
αριθμό Φ.
Στη metal Μουσική η κιθάρα αποτελεί το βασικό
εργαλείο εκφράσεις, καθώς η σχεδιαστική ισορροπία καταφέρνει να επηρεάσει όχι
μόνο την εμφάνιση αλλά και τον ήχο. Ένα μουσικό όργανο το οποίο καταφέρνει να
αναπνεύσει σωστά, μπορεί να παράγει ήχο που συντονίζεται με το σώμα και το
μυαλό του μουσικού, κάτι που δεν είναι απλά τεχνικό, αλλά μπορεί να φτάσει
ακόμα να δείχνει μεταφυσικό, προφανώς για τους αδαείς.
Φ στη Metal Μουσική: Σύνθεση και
Παραγωγή
Η metal μουσική, για όσους τη
βλέπουν επιφανειακά δημιουργεί την αίσθηση του χάους και μιας ωμής ενέργειας,
αλλά για όσους γνωρίζουν χρειάζονται πολύ ακριβής δομές μαζί με μαθηματικές
αρχές. Δεν είναι λίγες περιπτώσεις που η χρήση του αριθμού Φ, ως χρυσή τομή
έχει τη λειτουργία ενός αόρατου οδηγού στη δημιουργία μιας σύνθεσης, στην
τοποθέτηση των θεματικών αλλαγών, καθώς ακόμα και στην παραγωγή του ήχου. Αυτό
μπορεί να λειτουργήσει είτε συνειδητά είτε διαισθητικά, καθώς είναι πολλοί οι
μουσικοί αλλά και οι παραγωγοί που ακολουθούν αναλογίες οι οποίες, έστω και
προσεγγίζουν τον αριθμό Φ, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτόν μουσικές συνθέσεις
οι οποίες άνετα «κάθονται» στο αυτί του ακροατή.
Στη metal, η ένταση μαζί με τη
δραματικότητα είναι βασικά στοιχεία. Η χρήση του αριθμού Φ για την σωστή
τοποθέτηση των αλλαγών, όπως
είναι τα breakdowns, τα solos ή οι αλλαγές ρυθμού, καταφέρνει να ενισχύσει την
αφηγηματική δύναμη ενός μουσικού κομματιού. Συγκεκριμένα το σημείο του 61,8%
της διάρκειας, είναι συχνά το σημείο στο οποίο κορυφώνεται ένα κομμάτι είτε
ανατρέπεται η ροή του. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι των Metallica στο Master of Puppets,
όπου το εμβληματικό instrumental breakdown εμφανίζεται περίπου στο 62% της
διάρκειας, δημιουργώντας παράλληλα μια φυσική κορύφωση που οδηγεί σε
συναισθηματική εκτόνωση. Επίσης οι Iron Maiden
στο Hallowed Be Thy Name,
δημιουργούν την αλλαγή ρυθμού και
η είσοδος του δεύτερου θεματικού μέρους συμβαίνουν κοντά στο σημείο της χρυσής
τομής, ενισχύοντας την αφηγηματική ένταση.
Όπως είναι γνωστό, στην metal
μουσική υπάρχουν πολλές δυναμικές αντιθέσεις, όπως η σιωπή ή παύση την οποία
ακολουθεί μια έκρηξη, η μελωδία την οποία ακολουθεί κραυγή, καθώς και μια
μουσική τάξη την οποία ακολουθεί ένας χαώδης ήχος. Όταν λοιπόν, οι αντιθέσεις
αυτές τοποθετούνται με βάση τον αριθμό Φ, αυτό λειτουργεί ως μια συναισθηματικά
ισορροπημένη εμπειρία, ακόμη και αν φαίνεται αρχικά πώς ο ήχος ακολουθεί ακραία
μονοπάτια.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι
το «Deliverance» των Opeth, όπου η εναλλαγή από brutal riffs σε καθαρές
μελωδίες συμβαίνει σε σημεία που προσεγγίζουν τη χρυσή τομή, δημιουργώντας μια
συναισθηματική διαδρομή που μοιάζει οργανική. Επίσης, στο “Schism” των Tool, η
δομή του κομματιού είναι γεωμετρικά συμμετρική, με αλλαγές που «ξεκλειδώνουν»
τον ακροατή ψυχολογικά, οδηγώντας τον σε εσωτερική ένταση και λύτρωση.
Χρήση Fibonacci ακολουθιών σε μέτρα
και στίχους
Ορισμένα συγκροτήματα, κυρίως της Math Rock, όπως οι Tool, έχουν ενσωματώσει
τη Fibonacci ακολουθία όχι μόνο στη δομή των μέτρων αλλά και στους στίχους. Στο
κομμάτι «Lateralus» (ΕΔΩ), οι συλλαβές των στίχων ακολουθούν την ακολουθία
1–1–2–3–5–8–5–3, δημιουργώντας μια ρυθμική συμμετρία που συνδέεται με τον Φ. Η
προσέγγιση αυτή δεν είναι απλώς μια τεχνική, αλλά ακολουθεί ολόκληρη τη
φιλοσοφία δουλειά. Οι Tool χρησιμοποιούν τον Φ ως μέσο για να εκφράσουν την
έννοια της εξέλιξης, της πνευματικής αναζήτησης και της εσωτερικής ισορροπίας,
έννοιες που συνδέονται με τη μεταφυσική διάσταση της μουσικής.
Ο αριθμός Φ στην παραγωγή: delays,
reverb και ηχητική ισορροπία
Στην παραγωγή των metal τραγουδιων, η χρήση Fibonacci-based delays και reverb settings δημιουργεί μια αίσθηση μιας
φυσικής ροής και εξέλιξης στον ήχο του ίδιου τραγουδιού. Οι παραγωγοί πολλές
φορές τοποθετούν ηχητικά εφέ, όπως είναι echo repeats, ambient layers, σε
τέτοια χρονικά σημεία τα οποία καταφέρνουν αντιστοιχίσουν σε αναλογίες του
αριθμού Φ, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό μια ισορροπία στην ηχητική αντίληψη
αλλά και στην ψυχική.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι
τα εξής τραγούδια: Το
«Blackwater Park» των Opeth, η παραγωγή χρησιμοποιεί reverb και ambient layers
που «χτίζονται» με βάση αναλογίες, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που εξελίσσεται
φυσικά. Στο «Ghost Reveries», άλμπουμ της ίδιας μπάντας, οι αλλαγές δυναμικής
και οι είσοδοι των φωνητικών στοιχείων, κατά την διάρκεια όλου του δίσκου,
ακολουθούν χρονικές αναλογίες που προσεγγίζουν τον Φ.
Βλέποντας πρακτικά, πως ο αριθμός Φ
δεν είναι μια απλά θεωρητική έννοια, αλλά αποτελεί ένα ακόμα εργαλείο της
σύνθεσης, της αισθητικής του ήχου, καθώς και της συναισθηματικής καθοδήγησης
ώστε ένα τραγούδι ή ολόκληρο το άλμπουμ να αφήσει το δικό του στίγμα, όχι μόνο
στην ακουστική και του αίσθηση, αλλά επίσης να αγγίξει την ίδια την ψυχοσύνθεση
μας. Κατ αυτόν τον τρόπο βλέπουμε πως στήνουμε Metal μουσική η ίδια η ένταση συναντά
την μαθηματική ακρίβεια. Ο αριθμός Φ στις περιπτώσεις αυτές λειτουργεί σαν ένας
κρυφός αρχιτέκτονας, ο οποίος χτίζει τις δομές που δεν φαίνονται αλλά αγγίζουν
όλες τις αισθήσεις.
Ψυχοακουστική* και Φ: Η αριθμητική
του συναισθήματος
όπως έχουμε αναφέρει παραπάνω, η
μουσική δεν είναι μόνο αρμονικά τοποθετημένη ήχοι, αλλά είναι μια βιωματική
εμπειρία. Και η ψυχοακουστική, δηλαδή ο κλάδος ο οποίος μελετά πώς ένας
άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον ήχο, αποκαλύπτει πως ορισμένες μαθηματικές
αναλογίες καταφέρνουν να προκαλέσουν συγκεκριμένες συναισθηματικές αντιδράσεις.
Ο αριθμός Φ, ως ο χρυσός λόγος ή η χρυσή τομή, είναι μία από αυτές τις
αναλογίες τις οποίες φαίνεται να προτιμά ο εγκέφαλος. Άλλωστε το ίδιο συμβαίνει
και στην ζωγραφική, όπου κυρίως στα πορτρέτα των Φλαμανδών ζωγράφων, το μάτι
του απλού επισκέπτη ενός μουσείου πάντα συγκεντρώνεται περισσότερο στα
πορτραίτα των συγκεκριμένων ζωγράφων.
Η αισθητική που δημιουργεί
ισορροπία
Η χρυσή τομή δημιουργεί μια αίσθηση
συμμετρίας, χωρίς αυτή να καταντάει μονότονη. Για παράδειγμα όταν ένα μουσικό
κομμάτι κορυφώνεται ή αλλάζει τέμπο στο σημείο όπου η αναλογία πλησιάζει τον
αριθμό Φ (περίπου στο 61.8% της
διάρκειας), ο ακρατής συνήθως βιώνει μια φυσική εκτόνωση. Είναι το ακριβές
σημείο το οποίο δεν είναι ούτε πολύ πρόωρο, ούτε είναι πολύ αργά, λέγοντας απλά
είναι εκεί που πρέπει να είναι.
Το γεγονός αυτό εξηγεί γιατί τα
κόμματα που ακολουθούν αυτή την δομή Μπορούν να δώσουν το σωστό «Feeling» Ακόμα και ο ακροατής του
τραγουδιού δεν έχει καμία ιδέα για τον αριθμό Φ, κάτι που είναι το πιο σύνηθες.
Ουσιαστικά δημιουργεί μια αίσθηση του «κουρδίσματος» της προσδοκίας του μαζί με
τη γεωμετρία του ήχου.
Ο εγκέφαλος και η χρυσή τομή
Η νεύρα επιστημονικές μελέτες έχουν
δείξει πως εγκέφαλος ανταποκρίνεται θετικά σε μοτίβα τα οποία ακολουθούν τον
αριθμό Φ. Έχουν αποδείξει πως η χρυσή τομή περιοχές οι οποίες σχετίζονται με
την αισθητική κρίση, γι αυτό είναι αναγκαία η χρήση του στην τέχνη, την
προβλεψιμότητα καθώς και συναισθηματική επεξεργασία. Το γεγονός αυτό δείχνει
πως η μουσική που ενσωματώνει τον αριθμό Φ, καταφέρνει να είμαι πιο καθηλωτική,
να δημιουργεί πιο εύκολα συγκινήσεις, καθώς και εύκολα μπορεί να απομνημονευτεί.
Στη metal μουσική, όπως να
σημαντική ένταση παίζει έναν καθοριστικό ρόλο η χρήση αυτού του αριθμού
καταφέρνει να λειτουργεί σαν ένας ψυχολογικός σταθεροποιητής. Ουσιαστικά βοηθά
τον ακροατή να αφομοιώνει και να αντέχει την ένταση, να την κατανοήσει και
τελικά να την απολαύσει. Παρατηρώντας το φαινόμενο αυτό, μπορούμε να πούμε
ξεκάθαρα πως κάτι τέτοιο ισχύει και στην ίδια τη ζωή.
Ολοκληρώνοντας, μπορούμε να πούμε
πως ο αριθμός Φ δεν είναι απλώς κάποιο μαθηματικό βίτσιο που δημιουργεί
περιέργεια, αλλά είναι ένας κωδικός επικοινωνίας ανάμεσα στον ήχο και στο
συναίσθημα που καταφέρνει να δημιουργήσει αυτός. Στη μουσική metal ο κώδικας αυτός καταφέρνει να
γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο για να μπορέσει να μετατραπεί η ένταση σε κάθαρση,
κάτι φαινομενικά χαώδες σε ένα συγκεκριμένο νόημα, καθώς και η ίδια η κραυγή να
αποκτήσει μια συμμετρία.
Με αυτήν την μικρή αναφορά μπορούμε
να δούμε για ποιόν λόγο πολλές φορές μας γοητεύει μια εικόνα ή ένας ήχος, χωρίς
να γνωρίζουμε το γιατί και άλλες φορές, γίνεται κάτι τέτοιο ενοχλητικό, χωρίς
πάλι να μπορούμε να εξηγήσουμε το λόγο που γίνεται αυτό. Πίσω από αυτές τις
αντιδράσεις πάντα υπάρχει μια επιστημονική εξήγηση. Και στη συγκεκριμένη
περίπτωση η εξήγηση δεν περιλαμβάνει κάποιες περίπλοκες θεωρίες, αλλά την
απλότητα των ίδιων των μαθηματικών. Η ομορφιά και η αρμονία είτε αυτή
εκφράζεται οπτικά είτε ηχητικά, έχει μια συγκεκριμένη δομή και η δομή αυτή
βασίζεται σε αναλογίες, συμμετρίες και μοτίβα, στοιχεία που ορίζουν τα
μαθηματικά. Η μουσική λοιπόν, στην πιο καθαρή και αγνή της μορφή είναι μια
αριθμητική αρμονία, ακόμα αν και πολλές φορές αυτό δεν γίνεται συνειδητά. Οι
νότες, το τέμπο και οι ρυθμοί, οι αλλαγές που γίνονται σε ένα μουσικό κομμάτι,
ή νέα στοιχεία τα οποία υπακούουν σε σχέσεις ορισμένες από τους αριθμούς. Και
κάποιες συγκεκριμένοι αριθμοί, κυρίως ο αριθμός Φ, δεν αποτελούν μια απλή
χρησιμότητα, αλλά καταφέρνουν να δημιουργήσουν μια μαγεία. Καθώς δεν εξηγούν
μόνο το πώς λειτουργεί η μουσική, αλλά και το πώς την αισθανόμαστε.
Πολλές φορές έχουμε την εντύπωση
ότι τα μαθηματικά είναι κάτι ψυχρό, αλλά στην ουσία είναι μια γλώσσα αρμονίας.
Η ίδια η Metal
μουσική, όσο και
σκληρή να ακούγεται στα αυτιά των, δεν αποτελεί καμία εξαίρεση. Γιατί η ομορφιά
τελικά δεν είναι κάποιο μυστήριο, αλλά είναι η σχέση, η αναλογία και ο ρυθμός,
ακριβώς όπως συμβαίνει και στη ζωή, την οποία η μουσική αντανακλά. Αλλά πλέον
μπορούμε να επιβεβαιώσουμε πως όντως τα πάντα είναι μαθηματικά.
* Η ψυχοακουστική (psychoacoustics)
είναι το πεδίο που συνδέει την ακουστική με την ψυχολογία και τη νευροεπιστήμη,
εστιάζοντας στο πώς ο εγκέφαλος και το ακουστικό μας σύστημα επεξεργάζονται
τους ήχους. Δεν μελετά απλώς τι είναι ο ήχος, αλλά πώς τον ακούμε, τον
κατανοούμε και τον βιώνουμε.
Πηγές
Sevish
– The Golden Ratio as a Musical Interval
https://sevish.com/2017/golden-ratio-music-interval/
Stephen
Jones – Phi in Music https://www.scjbiz.com/2024/phi-the-golden-ratio-in-music/
GoldenNumber.net
– Music and the Fibonacci Sequence https://www.goldennumber.net/music/
IndigoMusic
– The Golden Ratio in Music: Harmonizing Sound with Mathematics
https://indigomusic.com/feature/the-golden-ratio-in-music-harmonizing-sound-with-mathematics
https://popeyeandcloudy.com/ti-einai-i-psychoakoustiki