Η
Βλακεία
είναι
μια
τεράστια
δύναμη,
που
κυριαρχεί
μέσα
στο
«μάτριξ»
της
ανθρώπινης
σκέψης!
Οι
φιλόδοξοι
χειραγωγοί
φλερτάρουν
μαζί
της,
κολακεύοντάς
την
και
πάντα
προσπαθώντας
να
την
ελέγξουν
προς
όφελός
τους.
Άλλοι
απλά
«γοητεύονται»
από
τον
όγκο
της
και
χωρίς
ιδιαίτερη
σκέψη
την
ακολουθούν,
όσο
φαντασιώνονται
μια
κάποια
ασφάλεια
που
νομίζουν
ότι
θα
τους
προσφέρει.
Αλλά
ας
μην
αρχίσει
κανείς
να
ξεφεύγει
σε
πολιτικούς
και
κοινωνικούς
συνειρμούς,
αφού
μιλάμε
πάντα
για
rock
'n'
roll
και
γενικά
για
μουσική!
Βέβαια,
ό,τι
μπορεί
να
είναι
καταστροφικό
σε
μια
κοινωνία,
στη
μουσική
μπορεί
να
είναι
από
απλά
ακίνδυνο
ως
άκρως
δημιουργικό!
Και
αυτή
είναι
η
μαγεία
της,
με
τις
νότες
να
παίρνουν
τη
θέση
ενός
μαγικού
ραβδιού!
Δεν
είναι
λίγες
οι
φορές
που
ένα
αστείο
ή
μία
μουσική
φάρσα
προσφέρει
νέες
οπτικές
απέναντι
στα
«πράγματα»
ή
ακόμα
ανάβει
τη
σπίθα
για
τη
δημιουργία
ή
τη
θεμελίωση
κάποιου
νέου
είδους.
Αν
και
το
τραγούδι
“Rapture”
των
Blondie
έχει
τους
πιο
βλακώδεις
στίχους,
δεν
ήταν
τόσο
το
αποτέλεσμα
κάποιας
φάρσας,
αλλά
περισσότερο
η
ένδειξη
μιας
διάθεσης
για
πρωτοτυπία.
Η
δημιουργία
των
Deborah
Harry
και
Chris
Stein,
που
κυκλοφόρησε
τον
Ιανουάριο
του
1981
ως
single,
λίγους
μόνο
μήνες
μετά
από
το
πέμπτο
άλμπουμ
τους,
το
“Autoamerican”,
είναι
ουσιαστικά
ένα
μουσικό
υβρίδιο!
Είναι
ένας
συνδυασμός
new
wave,
disco,
R&B,
pop
και
hip-hop,
με
το
κομμάτι
της
rap
να
δημιουργεί
ένα
εκτεταμένο
“coda”
,
δηλαδή
μία
«ουρά»,
όπως
δηλώνει
η
ιταλική
λέξη,
που
ως
μουσικός
όρος
ορίζει
το
κλείσιμο-σβήσιμο
ενός
μουσικού
τραγουδιού.
Είναι
το
πρώτο
rap
τραγούδι
που
πιάνει
την
κορυφή
του
U.S.
Billboard
Hot
100,
αν
και
αυτό
είχε
ειπωθεί
και
για
το
“Jeanny”
του
Falco
τέσσερα
χρόνια
αργότερα
(
http://echooadventures.blogspot.gr/2013/04/falco-jeanny.html).
Από
πολλούς
μπορεί
να
θεωρηθεί
ότι
το
τραγούδι
γελοιοποιεί
αυτό
το
είδος
της
μουσικής,
μιας
και
η
πρωτογενής
(αλλά
όχι
πρωτόγονη)
έκφρασή
του
ακούγεται
κάπως
αστεία…
Αλλά
και
οι
πρώτες
συνθέσεις
της
εκκολαπτόμενης
τότε
«σκηνής
της
Νέας
Υόρκης»
θα
ακούγονταν
περίπου
οι
ίδιες
στον
σημερινό
ράπερ.
Οι
καλλιτέχνες
όπως
οι
Grandmaster
Flash,
Afrika
Bambaataa
και
Kurtis
Blow,
με
τους
The
Sugarhill
Gang
να
μπαίνουν
πρώτη
φορά
στα
τσαρτς
με
το
είδος
αυτό,
δεν
είχαν
ενσωματώσει
ποτέ
rap
ρυθμό
σε
pop
τραγούδι!
Αυτό
που
έκαναν
οι
Blondie,
είναι
το
ότι
γνωστοποίησαν
στο
ευρύ
κοινό
ένα
είδος
μουσικής,
που
ως
εκείνη
την
εποχή
παρέμενε
«γνωστό-άγνωστο»
μέσα
στα
στενά
πλαίσια
ενός
cult
κοινού,
συμβάλλοντας
με
τον
τρόπο
τους
στην
έκρηξη
του
είδους
λίγα
χρόνια
αργότερα!
Αλλά
η
πρωτοτυπία
τους
δεν
περιορίζεται
μόνο
στην
επιτυχία
του
τραγουδιού.
Η
κλειστή,
σαν
κάστα,
μουσική
σκηνή
της
rap,
χρησιμοποιούσε
μόνο
έτοιμα
μουσικά
κομμάτια
από
τον
χώρο
της
disco
ή
της
soul
και
τα
διαμόρφωνε
κατάλληλα,
ενώ
η
Deborah
Harry
δημιούργησε
πρωτότυπη
για
την
εποχή
μουσική,
αν
και
δεν
ήταν
κάτι
το
ιδιαίτερο
ως
προς
τη
θεματική
της.
Ο
τίτλος
“Rapture”
στη
χριστιανική
σημειολογία
σημαίνει
την
«αρπαγή»
της
ψυχής
και
την
πορεία
της
προς
τον
ουρανό.
Οι
στίχοι
ακολουθούν
αυτήν
την
«αποκαλυτική»
θεματολογία
με
τον
πιο
γελοίο
τρόπο.
Τον
τίτλο
μπορεί,
όμως,
κανείς
να
τον
αντιληφθεί
και
ως
ένα
λογοπαίγνιο
με
τη
λέξη
"rap",
που
ουσιαστικά
προφητεύει
και
το
τέλος
της
disco.
Ως
ένδειξη
προς
αυτήν
την
κατεύθυνση
μπορεί
να
θεωρηθεί
και
ένας
κρυμμένος
στίχος
"Finger
F-king",
που
επίσημα
αναφέρεται
ως
"Finger
Popping".
Το
τραγούδι
έμελε
να
είναι
το
τελευταίο
Νο.1
της
μπάντας,
πριν
τη
μεγάλη
τους
επιστροφή
με
το
“Maria”
στα
1999
(http://echooadventures.blogspot.gr/2013/08/blondie-maria.html).
Το
βιντεοκλίπ
του
τραγουδιού
θεωρείται
ως
το
πρώτο
rap
βίντεο
που
μεταδόθηκε
στο
μουσικό
κανάλι
MTV.
Γυρίστηκε
στο
East
Village
του
Manhattan,
με
κεντρική
τη
φιγούρα
του
χορευτή
William
Barnes,
ο
οποίος
είχε
δημιουργήσει
ολόκληρη
τη
χορογραφία.
Ο
ίδιος
μιμείται
ή
τον
"man
from
Mars"
ή
κάποιον/κάτι
από
"voodoo
god".
Σε
αυτό
εμφανίζονται
επίσης
οι
graffiti
artists
Lee
Quinones
και
Jean-Michel
Basquiat.