Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2013

Warhorse


Οι Warhorse ήταν μια progressive rock και πρώτο-metal μπάντα που ιδρύθηκε από τον μπασίστα Nick Simper, όταν αυτός έφυγε (εκδιώχθηκε μάλλον) από τους Deep Purple το 1969. Αφού μπήκε πρώτα στο συγκρότημα της Marsha Hunt, όταν αυτή έμεινε έγκυος κι έφυγε, συνέχισε με τους Ged Peck στην κιθάρα και Mac Poole στα τύμπανα, ενώ στην ηχογράφηση του πρώτου τους άλμπουμ συμμετείχε κι ο μεγάλος κημπορντίστας Rick Wakeman. Στα φωνητικά πήραν έναν πολύ αξιόλογο τραγουδιστή τον Ashley Holt. Το ομώνυμο 1ο άλμπουμ τους κυκλοφόρησε το 1970 από την Vertigo, αλλά δεν γνώρισε κάποια ιδιαίτερη επιτυχία. Μετά την αποχώρηση του Wakeman, ακολούθησε και αυτή του Peck, οι οποίοι αντικαταστάθηκαν από τους Frank Wilson και Pete Parks. Το 1972 κυκλοφόρησε το 2ο και τελευταίο τους άλμπουμ με τίτλο "Red Sea" αλλά σύντομα η εταιρεία τους διέκοψε την συνεργασία τους. Συνέχισαν με κάποιες ζωντανές εμφανίσεις μέχρι το 1974, όταν και διαλύθηκαν.
Ο αρχικός σκοπός του Nick Simper, ήταν, λόγω ρεβανσισμού, να δημιουργήσει το αντίπαλο δέος στους Deep Purple (που πας ρε Καραμήτρο!!!), κάτι που βέβαια δεν το κατάφερε, όμως σίγουρα τα δυο άλμπουμ που κυκλοφόρησαν ήταν πολύ καλά και αξίζει κανείς να τα ακούσει.  
Ναούμ Αθ. Βάρκας
Δισκογραφία:


1970: Warhorse
1972: Red Sea

Tool - Lateralus


Τα μαθηματικά και η μουσική έχουν άμεση σχέση μεταξύ τους. Η έκφραση μιας σκέψης, ακόμα και συναισθήματος είναι μια υπόθεση που θέλει αρκετούς υπολογισμούς.  Αλλά συνήθως οι υπολογισμοί είναι στα στιχουργικά μέτρα για να ταιριάξουν στο μουσικό μέρος ενός τραγουδιού. Αλλά στο rock'n'roll, η κάθε "κατάκτηση" δημιουργεί μόνο επιθυμία για μια επόμενη, ειδικά αν ένας μουσικός ή μια μπάντα έχουν επιλέξει τα progresive μονοπάτια. Έτσι ο όρος Math rock δεν φαντάζει υπερβολικός και να ύπαρξη της ακολουθίας Fibonacci στους στίχους και στην μουσική είναι απλά αποτέλεσμα της αρμονικής συνύπαρξης μαθηματικών και μελωδίας. 
Οι συνθέσεις των  Tool δεν είναι ακριβώς ο ορισμός της απλότητας, αν και έχουν πάει την ροκ μουσική γενικά ένα βήμα μπροστά. Οι πειραματισμοί τους συνεχίζονται και στο τρίτο τους άλμπουμ το Lateralus του 2001. Και το ομώνυμο τραγούδι του άλμπουμ, διάρκειας 9.22 αποτελεί για πολλούς την επιτομή σχέσης μαθηματικών-μουσικής. Η δημιουργία του Justin Chancellor, μπασίστα της μπάντας, αν και χρεώνεται σε όλο το συγκρότημα, μέσα από τον πειραματισμό δημιούργησε μαθηματικές σχέσεις. Προφανώς μια κάποια θεία έμπνευση, ώθησε την δημιουργία του, αν λάβουμε υπ' όψη την ρήση του Πυθαγόρα, ότι τα μαθηματικά είναι η γλώσσα των θεών. 
Ο τίτλος του τραγουδιού, όπως και του άλμπουμ είναι ένα λογοπαίγνιο. Βγαίνει από το Vastus lateralis, έναν μυ του ποδιού και υπονοεί την πλάγια σκέψη ( Lateral thinking). Μια "θεωρία" του  Edwarda de Bono, που επιτρέπει στον ανθρώπινο νου, μέσω από την παρατήρηση, να ξεφύγει από στερεότυπα, ανοίγοντάς του τον ορίζοντα για νέες ιδέες. Και σίγουρα, αν κρίνουμε από τις συνθέσεις του συγκροτήματος, έπιασε τόπο. Το τραγούδι αρχικά λεγόταν  9-8-7, εξαιτίας του τέμπο στο ρεφρέν, που αλλάζει  από 9/8 σε  8/8 και καταλήγει 7/8. Και τα μαθηματικά τερτίπια αρχίζουν με τον αρχικό τίτλο του τραγουδιού, όταν τα τρία ψηφία σχηματίζουν το αριθμό 987, 16ο  αριθμό της ακολουθίας Fibonacci. 
Όμως, ο δημιουργός δεν σταμάτησε μόνο σε τέμπο και χρόνους του τραγουδιού, αλλά χρησιμοποίησε και την περίφημη ακολουθία στους στίχους. Black (1)
then (1)
white are (2)
all I see (3)
in my infancy (5)
red and yellow then came to be (8)
reaching out to me (5)
lets me see' (3)

Όπως φαίνεται, υπάρχει μια κανονική πορεία της ακολουθίας, που μετατρέπεται και σε φθίνουσα. Η συλλαβές του κάθε στίχου αντιστοιχούν στους αριθμούς. Το λυρικό μέρος έχει έντονες αναφορές στην παράδοση των αυτοχθόνων λαών της Αμερικής. Τα βασικά χρώματα που χρησιμοποιούνται και από τους Σαμάνους στις διδακτικές τους αφηγήσεις,  μαύρο, λευκό , κόκκινο και κίτρινο , κάνουν και "παρέλαση" στους στίχους του τραγουδιού. Τα χρώματα αυτά επίσης είναι τα μοναδικά, με τα οποία ζωγραφίζουν οι Αβορίγινες της Αυστραλίας. Ο στίχος  "As below so above and beyond, I imagine" είναι παρμένος από το Seven Aphorisms of Summum, αλλά παραπέμπει και στο Σμαραγδένιο Πίνακα της Ερμητικής διδασκαλίας. 
Ο Justin Chancellor, όταν δημιούργησε το μουσικό κομμάτι, το φαντάστηκε σαν μια κεντρομόλο σπείρα. Ο καλλιτέχνης Alex Grey, που σχεδίασε το εξώφυλλο του άλμπουμ, είδε κάτι παρόμοιο σε ένα "ταξείδι" υπό την επήρεια του  LSD. Ουσιαστικά ο καλλιτέχνης προσπάθησε να αναδείξει μια πνευματική κατάσταση του ανθρώπου. 
 Jacek Maniakowski