Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2014

Oasis - Rock 'n' Roll Star


Κάθε πιτσιρικάς που ξεκινάει να καταπιάνεται με τις νότες και ειδικά όταν αυτές βρίσκονται σε κάποιο rock'n'roll τραγούδι, έχει ένα όνειρο..... να γίνει ροκ σταρ. Η ματαιόδοξη αυτή ονειροπόληση, κράτησε πολλούς έφηβους στον δρόμο της μουσικής και τους απομάκρυνε από τα καθημερινά προβλήματα  τους. Η πιθανότητες να γίνει ένας πιτσιρικάς όμως, μουσικός αστέρας είναι μικρότερες από αυτές να κερδίσεις ένα πρωτοχρονιάτικο λαχείο. Αλλά, πάντα στόχος τέτοιων ονείρων είναι κάποια στιγμή να ξεφύγει κάποτε ο έφηβος από το περιβάλλον του, ίσως και να γοητεύσει κάποια κοπελίτσα.  
Σίγουρα ο Noel Gallagher δε φανταζόταν γράφοντας το Rock 'n' Roll Star, ότι το τραγούδι θα γινόταν και αυτό η βίζα του για το Έβερεστ του rock'n'roll. Η επιτυχία του  Definitely Maybe του 1994, του ντεμπούτου άλμπουμ των Oasis, της  Britpop/ indie rock μπάντας από το Manchester, δεν άλλαξε μόνο την ζωή των μελών της, αλλά και τα δεδομένα στην Βρετανική μουσική σκηνή. Το συγκεκριμένο τραγούδι, όμως ήταν ένα από τα τρία που έγραψε ο κιθαρίστας της μπάντας και ήθελε να εκφράσει κάτι με το λυρικό του μέρος. Τα άλλα δύο ήταν τα "Live Forever" και "Cigarettes & Alcohol" μέσα από ίδιο άλμπουμ και κατά κάποιον τρόπο συνδέονται, έστω και σαν τίτλοι με το  Rock 'n' Roll Star. Προφητικά, θα μπορούσε κάποιος να τα χαρακτηρίσει, λαμβάνοντας υπ' όψη τα γεγονότα που επακολούθησαν της κυκλοφορίας του άλμπουμ. 
Η σύνθεση αυτή είναι από τα πρώτα τραγούδια της μπάντας και ακόμα παραμένει αγαπητό στο δημιουργό του, φαινόμενο όχι και τόσο συχνό, μιας και πολλοί συνθέτες αποκηρύσσουν τις πρώτες τους δημιουργίες. Ο ίδιος θυμάται όταν το πρωτο-τραγούδησε στο στούντιο και ρωτώντας την γνώμη των υπόλοιπων έξι που βρισκόταν στο στούντιο, το μόνο εισέπραξε ήταν μια απόλυτη σιγή. Απλά την μετέφρασε, σωστά, όπως αποδείχτηκε, σε θαυμασμό, παίρνοντας και απόφαση ότι όντως είναι ένας Rock 'n' Roll Star. Μεταξύ των παρόντων ήταν και ο ιδιοκτήτης της δισκογραφικής Creation Records, ο Alan McGee, οποίος κατάφερε να πει κάτι. Και αυτό ήταν μια παρατήρηση σχετικά με το τελικό  mix του τραγουδιού: "turn the hi-hat up in the second verse." ήταν τα λόγια του. 
Το λυρικό μέρος εκφράζει την ελπίδα του να φύγει από τον τόπο, στον οποίο γεννήθηκε και μεγάλωσε και τίτλος του τραγουδιού ορίζει το μέσον για να το πραγματοποιήσει. 
Jacek Maniakowski

Pink Floyd - One of these Days


Οι φορές που η ζωή μοιάζει με ένα μισοτελειωμένο σταυρόλεξο από λέξεις που δεν έχουν κανένα νόημα μεταξύ τους δεν είναι λίγες. Το νόημα αποκτά, όπως και ένα σταυρόλεξο, όταν την δει κάποιος ολοκληρωμένη και μια εξωτερική ματιά. Η μουσική είναι και αυτή ένα κομμάτι της ζωή, έτσι σκόρπιες νότες που δεν έχουν κάποια συνοχή, μετά από μια σωστή τοποθέτηση δημιουργούν μια μοναδική μελωδία. Ο άνθρωπος είναι συνθέτης της ζωής του και η σωστή τοποθέτηση των γεγονότων που την συνθέτουν, μαζί με το κατάλληλο τέμπο δημιουργούν και την αρμονία σε αυτήν. 
Οι  Pink Floyd, στο έκτο τους άλμπουμ, το Meddle του 1971,  άρχισαν να ολοκληρώνουν την μουσική τους εικόνα, που αργότερα θα του καθιέρωνε σαν ένα από τα πιο επιδραστικά συγκροτήματα, αν όχι το πιο επιδραστικό. Ο  ψυχεδελικός ροκ ήχος τους γίνεται πλέον Progressive rock και συγκεκριμένα Art rock. Αν και ακόμα υπάρχουν σκόρπιοι ήχοι, όπως το "Nothing, Parts 1-24.", όμως πλέον γίνονται οι μελωδίες που θα γίνουν συνυφασμένες με το όνομα της μπάντας. Μια από αυτές είναι και το One of these Days, δημιουργία των David Gilmour, Roger Waters, Richard Wright και Nick Mason. Ουσιαστικά instrumental κομμάτι, που εμπεριέχει μόνο μια φράση  "One of these days I'm gonna cut you up into little pieces." με την φωνή του Nick Mason και κάπως παραμορφωμένη. 
Το κομμάτι αρχικά ήταν ένα συνονθύλευμα από μουσικά και γι αυτό η αρχική του ονομασία ήταν "Nothing, Parts 1-24." . Όμως το κεντρικό  riff Roger Waters, στο μπάσο τα ένωσε και με την βοήθεια κάποιων ηχητικών παραμορφώσεων, στις οποίες ξεκίνησαν να πειραματίζονται οι Pink Floyd. Αλλά και ο Gilmour παίζει μπάσο, με αποτέλεσμα σχεδόν στερεοφωνικός ήχος να ακούγεται από μόνος του. Τα παραμορφωμένα φωνητικά του ντράμερ, στον μοναδικό στίχο του τραγουδιού, κατά πάσα πιθανότητα απευθύνονται στον  Sir Jimmy Young,  DJ του Radio 2. Η αιτία όμως της "γλυκύτητας" του στίχου δεν είναι παράλογη. Ο συγκεκριμένος ραδιοφωνικός παραγωγός ήταν αρκετά αντιπαθής στην μπάντα, λόγω της φλυαρίας του, αλλά και επειδή συνήθιζε να κάνει ηχητικό κολάζ από τις συναυλίες τους. Τα αποτελέσματα ήταν από άθλια ως και άσχετα με την πραγματική μουσική τους. 
Πέρα όμως, από τους πειραματισμούς και την εκδήλωση μίσους, το μουσικό κομμάτι αυτό αποτελεί την επιτομή της συνεργασίας όλης της μπάντας στην δημιουργία, κατά τον Waters. Ο  Ian Emes έφτιαξε ένα animation βίντεο για το τραγούδι, το  French Windows, το οποίο συνόδευε και το τραγούδι στις ζωντανές εμφανίσεις τους. Όμως και ο μοναδικός στίχος κρύβει και ένα μυστήριο ή απλά μια εικασία. Υπάρχει μια υπόθεση, ότι η παραμόρφωση απλά κρύβει την φράση 'You've recently gone too far Syd, it's enough'. Φυσικά κανένα μέλος δεν το επιβεβαίωσε αυτό. 
 Jacek Maniakowski