Οι καθημερινοί συμβιβασμοί ενός κατοίκου της πόλης μπορεί να τον οδηγήσουν στην αναζήτηση μιας άλλης, μακριά από τις υποχωρήσεις που είτε του επιβάλλονται είτε τις αποδέχεται σχεδόν με τη θέλησή του. Δεν είναι σπάνιο μια νέα αρχή να συνδυάζεται με γεωγραφική μετακίνηση, πίσω από την οποία κρύβεται η επιθυμία να αποτινάξει κανείς το καταπιεστικό ή δυσάρεστο παρελθόν του. Συχνά, αυτή η φυγή συνοδεύεται από γενικεύσεις και αδικίες προς ανθρώπους και καταστάσεις. Η πρώτη επαφή με έναν νέο τόπο, αυτή η “πρώτη ματιά”, τον εξιδανικεύει, χρίζοντάς τον μοναδικό ανάμεσα σε εκατομμύρια πόλεις.
Η δύσκολη εφηβεία του Axl Rose, γεννημένου στο Lafayette της Indiana, και η μετακόμισή του στο Los Angeles, γέννησαν απωθημένα που αργότερα βρήκαν διέξοδο στη μουσική. Η ξαφνική δόξα μετά την επιτυχία του Appetite for Destruction μάλλον τον ώθησε να εξωτερικεύσει τους φόβους του στο δεύτερο άλμπουμ των Guns N’ Roses, G N’ R Lies (1988). Το άλμπουμ περιλαμβάνει τέσσερα ακουστικά κομμάτια, ένα εκ των οποίων είναι το "One in a Million", ένα τραγούδι που προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις λόγω των στίχων του.
Η έμπνευση για το τραγούδι προήλθε από τις πρώτες εντυπώσεις του Rose στο σταθμό λεωφορείων Greyhound, όταν έφτασε στο Λος Άντζελες. Η παιδική του ηλικία ήταν σημαδεμένη από κακοποίηση — πρώτα από τον βιολογικό του πατέρα, μετά από τον πατριό του, και από την αυστηρά θρησκευόμενη μητέρα του, μέλος της Πεντηκοστιανής Εκκλησίας. Στα 16 του εγκατέλειψε την πόλη του, και οι πρώτες του εμπειρίες στην “πόλη των αγγέλων” έγιναν τραγούδι.
Το “One in a Million” ήταν από τα πρώτα κομμάτια που συνέθεσε μόνος του, χρησιμοποιώντας τις δύο κάτω χορδές της κιθάρας του — καθώς δεν ήξερε ακόμα να την χειρίζεται σωστά. Η μουσική είναι απλή, σχεδόν ωμή, με folk rock αισθητική και ακουστική κιθάρα, ενώ η φωνή του Rose είναι γυμνή, σχεδόν εξομολογητική.
Το λυρικό μέρος περιλαμβάνει στίχους όπως “Immigrants and faggots / They don’t mean nothing to me”, που προκάλεσαν κατηγορίες για ρατσισμό, ομοφοβία και ξενοφοβία. Το συγκρότημα αποκλείστηκε από φιλανθρωπική συναυλία για το AIDS, ενώ ο Rose απολογήθηκε αργότερα, λέγοντας πως οι στίχοι περιγράφουν προσωπικές εμπειρίες εξαπάτησης και επιθετικότητας. Ο Slash δήλωσε πως ο Axl δεν είναι ρατσιστής, αλλά εξέφρασε τις εμπειρίες του με γενικευτικό και λανθασμένο τρόπο. Κατά την ηχογράφηση υπήρξε έντονη διαφωνία μεταξύ τους για το περιεχόμενο των στίχων.
Ο Rose προσπάθησε να αμβλύνει την εικόνα του, δηλώνοντας ως είδωλά του αμφιφυλόφιλους και ομοφυλόφιλους καλλιτέχνες. Παρ’ όλα αυτά, το 1989, σε συναυλία με τους Living Colour, φέρεται να έπαιξε το “One in a Million” εκτός σετ, προκαλώντας τους αφροαμερικανούς μουσικούς της support μπάντας — σύμφωνα με τον Vernon Reid, κιθαρίστα των Living Colour.
Το τραγούδι δεν συμπεριλήφθηκε σε μεταγενέστερες συλλογές του συγκροτήματος, όπως το Greatest Hits, και δεν έχει παιχτεί ζωντανά από το 1991. Παρά την αμφιλεγόμενη φύση του, παραμένει ένα ντοκουμέντο της εσωτερικής σύγκρουσης του δημιουργού του — μια κραυγή απόγνωσης, φόβου και αμηχανίας, ντυμένη με την ωμότητα της πρώτης επαφής με τον κόσμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου