Σάββατο, 26 Οκτωβρίου 2013

The Guess Who - Shakin' All Over


Στον μεσαίωνα η έννοια της μουσικής δημιουργίας ήταν από άγνωστη ως ανύπαρκτη. Κάποιες  νότες ηχούσαν συνήθως σε γλέντια που διοργάνωνε κάποιος φεουδάρχης ή άρχοντας,  αλλά και αυτές είχαν την αξία του σημερινού σκυλο-ποπ τραγουδιού. Κάποιοι βάρδοι, που γυρνούσαν από χωριό σε χωριό, ήταν επικεντρωμένοι στο να περάσουν την γνώση μέσα από τα τραγούδια τους και η μουσική σύνθεση ούτε καν δευτερεύουσα έννοια είχαν. Η αναγέννηση συντελέστηκε κυρίως λόγω της τέχνης και επεκτάθηκε στην δημιουργία του ουμανισμού, αλλά κυρίως η μουσική άρχισε  να βρίσκει τρόπους να ενσαρκωθεί. Πάντα όμως ή την σκέπη της εξουσίας, είτε θρησκευτικής είτε πολιτικής. Φυσικά αυτό συνεχίζεται ακόμα και στις μέρες μας, με πιο θολούς τρόπους ελέγχου, αλλά η  μουσική έχει τη δική της οντότητα, που πάντα βρίσκει τρόπους να δραπετεύει. 
Όταν λοιπόν μια μελωδία αποφασίζει να ενσαρκωθεί μπορεί ακόμα να δημιουργήσει ολόκληρο συγκρότημα που θα αφήσει εποχή στην ροκ μουσική. Το ταλέντο ενός μουσικού, μαζί με πονηριά, συνέπεια απληστίας, κάποιου διευθυντή δισκογραφικής εταιρίας και φυσικά και η προσωπικότητα κάποιου άλλου μουσικού, απλά είναι σκαλοπάτια για να μπει ένα τραγούδι στη κορυφή προτιμήσεων του κοινού. Και το "Shakin' All Over", μια δημιουργία του Johnny Kidd, που ηχογραφήθηκε πρώτη φορά από τους Johnny Kidd & the Pirates το 1960, έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Αλλά το η μεγάλη αναγνώριση θα την έχει πέντε χρόνια αργότερο μέσα από το ομώνυμο του  ντεμπούτο άλμπουμ των  The Guess Who, δίνοντας παράλληλα, κατά κάποιον τρόπο, οντότητα και όνομα σε μια μπάντα που θα άφηνε εποχή στην παγκόσμια ροκ σκηνή. 
Ο ίδιος  ο δημιουργός του τραγουδιού αναφέρει ότι εμπνεύστηκε το τραγούδι, όταν με τους κολλητούς του έκανε βόλτες μια μέρα. Κάτι σε κατάσταση ταινιών που αποτυπώνουν τα αλάνια στην Αμερική της δεκαετίας του '60. Και φυσικά ο σκοπός είναι η συνάντηση με κάποια αιθέρια ύπαρξη. Μια τέτοια συνάντηση είχε και η παρέα του Johnny Kidd, με αρχέτυπο μιας όμορφης κοπέλας, η οποία αποτέλεσε, χωρίς να το γνωρίζει την αφορμή για την ενσάρκωση αυτού του τραγουδιού. Αλλά το κούνημα της έβαλε σε κίνησε και άλλες δυνάμεις,  ώστε η απορία Guess Who, να γίνει από τις πιο ηχηρές ροκ απαντήσεις παγκοσμίως. 
Στην πρωτότυπη του εκτέλεση, γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην πατρίδα του δημιουργού του, την Βρετανία. Πέντε χρόνια αργότερα οι  Chad Allen and the Expressions, θα το ηχογραφήσουν στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, στον Καναδά. Η εταιρία όμως που το κυκλοφόρησε σε σινγκλ, ήθελε να δημιουργήσει μια κάποια ίντριγκα σχετικά με το όνομά τους, μιας που το συγκρότημα των The Who, γνώριζε μεγάλη επιτυχία με το  "My Generation,". Έτσι έγραψε στο εξώφυλλο του σινγκλ απλά Guess Who?. Οι  Disc Jockeys, απλά πέσανε στην παγίδα της εταιρίας και από την αρχή τους τους βγάλανε το όνομα The Guess Who. Φυσικά στον  Chad Allen, δεν του άρεσε το όνομα, αλλά η δισκογραφική επέμενε, θέλοντας να εκμεταλλευτεί την σύγχυση με τους The Who, κάτι που είχε αποτέλεσμα. 
Το τραγούδι διασκευάστηκε από πλήθος καλλιτεχνών, μεταξύ τους οι Led Zeppelin, Suzi Quatro, Iggy Pop, MC5 και πολλοί άλλοι, χωρίς ποτέ να φτάσουν την επιτυχία των Καναδών. 
Jacek Maniakowski

Garbage - Queer


Η ροκ μουσική μπορεί να έχει τα δικά της στερεότυπα, αλλά σίγουρα είναι αυτή που σπάει, περισσότερο από τα  άλλα είδη μουσικής, τα κοινωνικά στερεότυπα. Η ανάγκη μιας μπάντας να αναδειχθεί, αλλά και να δημιουργήσει, την οδηγεί σε απάτητα μονοπάτια, μουσικά, αλλά κυρίως λυρικά. Η ροκ μουσική είναι αυτή που έχει αναδείξει, όσο καμιά άλλη, κοινωνικά προβλήματα και ταμπού που σπάνια έως καθόλου έχουν συζητηθεί. Ένα τραγούδι όμορφα μουσικά επενδυμένο, με λυρισμό στους στίχους μπορεί να αποκαλύψει πολλά και να θέσει πολλά ζητήματα σε ανυποψίαστους, αλλά και υποψιασμένους  μουσικόφιλους. 
Η λέξη  "Queer" στα αγγλικά έχει διφορούμενη έννοια και σημασία. Ο όρος χρησιμοποιείται για τους gay, αλλά και σαν συνέπεια ορίζει και κάποιον μόνο ή και διαφορετικό. Το τραγούδι των Garbage, δημιουργία όλης της μπάντας, που βρίσκεται και στο ντεμπούτο ομώνυμο άλμπουμ τους, σύμφωνα με τον ντράμερ  Butch Vig, μιλάει για ένα αγόρι που ήταν «queer», με την αρχική έννοια του όρου. Το λυρικό μέρος αναφέρεται σε γεγονός, στο οποίο ο πατέρας στέλνει σε μια πόρνη για να γίνει άνθρωπος. Φυσικά το πρόβλημα είναι καθαρά οικογενειακό, μιας που ο πατέρας είναι και ίδιος τακτικός επισκέπτης της. Και στην πραγματικότητα δεν είναι ο γιος το πρόβλημα, αλλά η λειτουργία της οικογένειας. Η οπτική της πόρνης εκφράζεται σε πολύ απλό στίχο  "Like father, like son". 
Η είναι η πρώτη συμβολή της τραγουδίστριας Shirley Manson στη δημιουργία τραγουδιού και συγκεκριμένα στο λυρικό μέρος. Το θέμα του οποίου εμπνεύστηκε ο ντράμερ  Butch Vig από ένα μυθιστόρημα που είχε διαβάσει.  Στο τραγούδι ακούγονται sample από τα κρουστά των Αυστραλών  Single Gun Theory και από το τραγούδι τους "Man Of Straw.". Το βιντεοκλίπ του τραγουδιού, που ήταν υποψήφιο στα 1996 MTV Video Music Awards, είναι γυρισμένο σε ασπρόμαυρο από τον Stéphane Sednaoui και είναι από προοπτική ενός ατόμου, που ενσαρκώνεται από την Shirley Manson. Η αρχική του ηχογράφηση έγινε χωρίς φωνητικά και ήταν ουσιαστικός λόγος για να μπει στο συγκρότημα, μιας που τα αντρικά φωνητικά δεν ταίριαζαν στο τραγούδι. 
Ο  Steve Marker είδε την τραγουδίστρια να παίζει στους  Angelfish, και ζήτησε να έρθει για οντισιόν. Μετά την είσοδό της στη μπάντα, ξαναγράφτηκε το τραγούδι με πιο trip hop τέμπο και με τους στίχους να έχουν γίνει κάπως διφορούμενοι, μετά από την παρέμβαση της νέας τους τραγουδίστριας.